باطل را به نبرد باطل بردن بیثمر است!
چهارشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۳۵ ب.ظ
باطل را نباید با باطل پاسخ داد بلکه باید با حق از میان برداشت.
مسلمان حق را دارد و این بهترین دارو برای نابودی باطل است.
گاهی دیده میشود که عدهای رفتن از راه حق را برای پیروزی کافی ندانسته و استفاده از هر وسیلهای برای رسیدن به هدف را جایز میشمارند.
استدلالشان این است که حضرت علی سالهای سال خواست با حق بر باطل که معاویه و امثالهم باشند مقابله کند ولی عملاً معاویه پیروز میدان بود!
جوابشان این است که مسلمان باید مسیر قرآن را بپیماید و ببیند سنت الهی چگونه بیان شده و او هم به همان صورت عمل کند.
قرآن کریم مبارزه با باطل را بهوسیله حق میداند و میفرماید: بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى اَلْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ... بلکه [شأن ما این است که] با حق بر باطل می کوبیم تا آن را درهم شکند [و از هم بپاشد] پس ناگهان باطل نابود شود..1
شاید در نظر اول استفاده از باطل راه پرشتابتر و بهتری به نظر برسد ولی ائمه اطهار علیهمالسلام هشدار میدهند که فرجام آن دقیقا عکس آن چیزی میشود که شما امید داشتید.
امام حسین ع در این رابطه میفرماید: ِ مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یَحْذَرُ (اگر کسی بخواهد از راه گناه به مقصد برسد، آنچه را که امید به آن دارد زودتر از دست میدهد و زودتر از دیگران به آنچه از آن بیم دارد دچار میشود)
به همین دلیل امروزه نام امیرالمؤمنین بر تارک زمانه میدرخشد و از معاویه بهعنوان شخصیتی حیلهگر و بدعهد نزد اهل علم یاد میشود هر چند که در ظاهر پیروز شد.
1. ﴿الأنبیاء، 18﴾
2. کافی (ط - دارالحدیث)، ج4، ص: 117
گاهی دیده میشود که عدهای رفتن از راه حق را برای پیروزی کافی ندانسته و استفاده از هر وسیلهای برای رسیدن به هدف را جایز میشمارند.
استدلالشان این است که حضرت علی سالهای سال خواست با حق بر باطل که معاویه و امثالهم باشند مقابله کند ولی عملاً معاویه پیروز میدان بود!
جوابشان این است که مسلمان باید مسیر قرآن را بپیماید و ببیند سنت الهی چگونه بیان شده و او هم به همان صورت عمل کند.
قرآن کریم مبارزه با باطل را بهوسیله حق میداند و میفرماید: بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى اَلْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ... بلکه [شأن ما این است که] با حق بر باطل می کوبیم تا آن را درهم شکند [و از هم بپاشد] پس ناگهان باطل نابود شود..1
شاید در نظر اول استفاده از باطل راه پرشتابتر و بهتری به نظر برسد ولی ائمه اطهار علیهمالسلام هشدار میدهند که فرجام آن دقیقا عکس آن چیزی میشود که شما امید داشتید.
امام حسین ع در این رابطه میفرماید: ِ مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یَحْذَرُ (اگر کسی بخواهد از راه گناه به مقصد برسد، آنچه را که امید به آن دارد زودتر از دست میدهد و زودتر از دیگران به آنچه از آن بیم دارد دچار میشود)
به همین دلیل امروزه نام امیرالمؤمنین بر تارک زمانه میدرخشد و از معاویه بهعنوان شخصیتی حیلهگر و بدعهد نزد اهل علم یاد میشود هر چند که در ظاهر پیروز شد.
1. ﴿الأنبیاء، 18﴾
2. کافی (ط - دارالحدیث)، ج4، ص: 117